In de gemeente Hardenberg is een burgemeestersvacature ontstaan door het vertrek van burgemeester Peter Snijders. De gemeente vraagt inwoners en partners om mee te denken in de zoektocht naar een nieuwe burgemeester. Er wordt een bijeenkomst georganiseerd op woensdagavond 13 november en daarnaast roept de gemeente iedereen op om de (korte) vragenlijst op www.burgemeesterhardenberg.nl in te vullen.

(Advertentie)

Op dit moment wordt er gewerkt aan het opstellen van de profielschets. De profielschets bevat de belangrijkste competenties en vaardigheden waaraan de nieuwe burgemeester in zijn verschillende rollen moet voldoen. Inwoners, verenigingen, ondernemers, instellingen, organisaties, stichtingen etc. worden gevraagd om input te leveren voor de profielschets.

Digitale vragenlijst
Om iedereen in de samenleving op een eenvoudige en toegankelijke manier de mogelijkheid te geven om (anoniem) mee te denken over de invulling van de profielschets, is er een vragenlijst online gezet. In de digitale vragenlijst worden er tien stellingen voorgelegd en drie open vragen gesteld. De link naar de vragenlijst is www.burgemeesterhardenberg.nl.

{loadmoduleid 136}

Het invullen van de vragenlijst kost ca. vijf minuten. Het onderzoek is anoniem, wat betekent dat de resultaten niet aan personen worden gekoppeld.

Voor wie niet digitaal vaardig is of de vragenlijst liever ‘offline’ invult, staat er een papieren versie van de vragenlijst in weekblad de Toren van week 45 (woensdag 6 november 2019). Deze kan uitgeknipt worden en (zonder postzegel) opgestuurd worden naar de gemeente.

Interactieve bijeenkomst
Op woensdagavond 13 november wordt er een interactieve en informele bijeenkomst/werksessie georganiseerd in het gemeentehuis in Hardenberg. De deuren zijn geopend vanaf 19:15 uur, de bijeenkomst start om 19:30 uur en duurt tot uiterlijk 21:00 uur. Iedereen is welkom!

De bijeenkomst start met een korte presentatie van de raadsgriffier. Hij zal vertellen over de zoektocht naar een nieuwe burgemeester en hoe deze procedure in zijn werk gaat. Er is tijd om vragen te stellen. Daarna krijgen de aanwezigen de mogelijkheid om aan te geven of zij tegen of voor een bepaalde stelling zijn (er worden andere stellingen gebruikt dan in de digitale vragenlijst). Ook wordt aan de aanwezigen gevraagd welke karaktereigenschappen de nieuwe burgemeester zou moeten hebben. Tot slot krijgen de aanwezigen de mogelijkheid om aan te geven waar de nieuwe burgemeester volgens hen verstand van zou moeten hebben. Alle input wordt anoniem verwerkt. Dit alles gebeurt op een actieve manier, o.a. door het plakken van post-its op grote vellen papier.

Wie naar de bijeenkomst op 13 november wil komen, kan zich aanmelden via aanmelden@hardenberg.nl. Het is ook mogelijk om de aanmelding telefonisch door te geven door te bellen naar 14 0523.

Procesbeschrijving
Het proces voorafgaand aan de aanstelling van een nieuwe burgemeester voor de gemeente Hardenberg duurt ca. negen maanden. Veel werk vindt achter de schermen plaats. Het proces voorafgaand aan de aanstelling is grofweg ingedeeld in drie fasen. Namelijk (1) openstelling van de vacature, (2) selectie van de sollicitanten en (3) de benoeming. Op dit moment wordt er gewerkt aan het opstellen van de profielschets, wat onderdeel is van fase 1.

Share.
Exit mobile version